Terug naar overzicht

Waarom we zo heftig dromen in deze tijd (en wat ze betekenen)

Categorie
Tekst
Happinez redactie
Waarom we zo heftig dromen in deze tijd (en wat ze betekenen)

Heb je in de afgelopen periode levendige, verontrustende, ongewone dromen gehad? Dan ben je niet de enige.

‘Ik merk dat iedereen ontzettend veel droomt’, vertelt Jungiaanse psychoanalyticus Robert Bosnak aan Goop. Als je een vreemde en angstaanjagende droom hebt, wil dit niet zeggen dat je iets verkeerd doet. Het betekent dat je een moeilijke situatie in de wereld ervaart. Sommige van deze moeilijke ervaringen ervaar je niet bewust overdag, zegt Bosnak. Je lichaam pikt ze op en ze manifesteren zich in je dromen. Je onderbewustzijn beeld deze dingen vaak op een vreemde manier uit.

Sterkere dromen

Er zijn verschillende redenen waarom we momenteel zoveel dromen. Het kan bijvoorbeeld komen doordat je niet zo goed slaapt als normaal. Als je minder diep slaapt, onthoud je je dromen beter. Er komen in deze periode ook veel krachtige gevoelens en frustraties naar boven. Dit zijn oergevoelens en deze zijn erg gerelateerd aan het limbisch systeem. Het zijn diepe, intense gevoelens die kunnen zorgen voor sterkere dromen.

Dromen interpreteren

‘Over het algemeen interpreteer ik dromen niet’,  vertelt Bosnak. ‘Maar als je momenteel bijvoorbeeld een droom hebt over dat je op een plek bent die je niet herkent, kan de vertaling wel vrij letterlijk zijn: dat is waar we zijn op dit moment. We bevinden ons in een wereld die we niet herkennen.’

Praat erover

Word je wakker met verontrustende of stressvolle dromen? Praat er dan over, zegt Bosnak. Houd ze niet voor jezelf. Je dromen zijn niet bijzonder raar. Iedereen droomt raar op dit moment; je hoeft je er niet voor te schamen. Vertelt een vriend(in) zijn of haar dromen aan jou? Luister dan goed en reageer empatisch. Zorg dat iemand zich gehoord voelt en stel vragen. Vraag bijvoorbeeld ‘Wat voelde je op dat moment? Het moet vreselijk zijn geweest.’

Vredig slapen

Wil je wat rustiger slapen? Zet dan minstens een halfuur voordat je naar bed gaat je beeldschermen uit, adviseert Bosnak. Probeer in plaats daarvan bijvoorbeeld een ontspannende meditatie.

‘Blijf bij jezelf en voel wat je voelt. Dat is het belangrijkste. Voel je je angstig? Boos? Vermoeid? Laat jezelf dit voelen. Adem er naartoe. Laat het door je systeem gaan, en laat het weer wegvloeien.’

Meer Happinez?

Door anderen gelezen