Drishti: waarom je je bewust moet zijn van je blik tijdens yoga

Drishti: waarom je je bewust moet zijn van je blik tijdens yoga Drishti: waarom je je bewust moet zijn van je blik tijdens yoga Drishti: waarom je je bewust moet zijn van je blik tijdens yoga

Merk je dat je gedachten tijdens yoga alle kanten opvliegen? Of struikel je regelmatig over je eigen ledematen? Misschien dat een specifiek element binnen yoga wat extra aandacht en liefde nodig heeft.

Bij de meeste yogalessen wordt de ademhaling en een juiste uitvoering van verschillende houdingen benadrukt. Maar ook je blik, het punt waar je ogen zich op focussen, speelt een belangrijke rol. Binnen de yogaleer wordt deze ontspannen, zachte en gefocuste blik of kijkrichting de drishti (Sanskriet) genoemd. Als je bewust werkt met je drishti, kun je je tijd op de mat zowel lichamelijk als mentaal verdiepen.

Meer balans

Je ogen op een centraal punt focussen, helpt je om balans te houden. Geen overbodige luxe tijdens bepaalde asana’s waarbij je gemakkelijk je evenwicht verliest. In houdingen waarbij je op één been balanceert, bijvoorbeeld, vind je gemakkelijker stabiliteit als je heel bewust staart naar een punt dat niet beweegt. Waar dat punt zich precies bevindt, is afhankelijk van de houding.

9 verschillende drishti’s

Er zijn 9 verschillende drishti’s. Dit zijn: het puntje van je neus, het punt tussen je wenkbrauwen (ook wel: het derde oog), je navel, je handen, je duimen, je tenen, zijwaarts naar links, zijwaarts naar rechts, en omhoog. Om te beginnen kun je proberen om je blik in elke houding telkens in het verlengde van je stretch te richten. Je drishti moet niet geforceerd of gespannen aanvoelen. Zorg ervoor dat je blik altijd zacht blijft, en ontspan de spieren in je voorhoofd en rondom je ogen.

Online training Ayurveda

  • Ontdek de leefstijl die bij jou past

  • 7 lessen met wijsheden uit deze eeuwenoude gezondheidsleer

  • Inclusief dosha-test

Dieper in de houding

Ook in houdingen die minder van je balans vragen, kan drishti je beoefening verdiepen. De bewegingen van je lijf volgen namelijk je kijkrichting. Zo is de uitlijning van je lichaam in de cobrahouding veel beter wanneer je naar een punt voor en iets boven je kijkt, dan wanneer je blik op de vloer gericht is. Drishti helpt je dus niet alleen om asana’s langer vol te houden, maar ook om beter of dieper in de houding te komen.

Mentale focus

Drishti omvat meer dan alleen fysieke voordelen. Als je je blik met intentie ergens op richt, ondersteun je daarmee ook je concentratie én vergroot je de focus van je mind. Zelfs als je je aandacht richt op je ademhaling en heel geconcentreerd beweegt, kun je tijdens yoga nog gemakkelijk afgeleid raken door de bewegingen die je om je heen ziet. En als je ogen afdwalen, dwalen ook je gedachten af. Door je blik zacht en ontspannen op een vast punt te richten, maak je het makkelijker voor jezelf om je aandacht naar binnen te richten en daar vast te houden, zodat je in een meer meditatieve staat komt.

Meer Happinez?

Over auteur
Sanne Eva Dijkstra staat stevig met twee benen op de Friese grond, maar met haar hoofd graag in de wolken. Sanne Eva schrijft vooral – en het liefst – over food, reizen, bewust(er) leven en lifestyle in het algemeen.
Volgend artikel
Deze 3 eetbare planten en bloemen laten jou stralen
Deze 3 eetbare planten en bloemen laten jou stralen