Terug naar overzicht

Dit zijn de fijnste yogahoudingen voor een energieboost in de ochtend

Categorie
Tekst
Sanne Eva Dijkstra
Dit zijn de fijnste yogahoudingen voor een energieboost in de ochtend

Zo vaak mogelijk snoozen en dan al hollend en vliegend aan de dag beginnen: wie kent het niet? Als je met stress opstaat, raak je dat gehaaste gevoel de rest van de dag waarschijnlijk niet meer kwijt. Start je je ochtend juist in alle rust – met aandacht voor jezelf – dan zet je daarmee meteen een positieve toon.

’s Ochtends tijd maken voor een paar yogahoudingen voorkomt dat je direct in beslag genomen wordt door allerlei gedachten en ‘moetjes’, geeft energie en focus en bevordert een positieve mindset. Deze houdingen zijn daar bij uitstek geschikt voor:

Zonnegroet

Deze klassieke yogaserie is gemaakt voor het groeten en bedanken van de zonsopkomst, en dus perfect om te doen als je net wakker bent. Met de verschillende asana’s van de zonnegroet maak je je lichaam wakker en stimuleer je alle 7 chakra’s (of energiecentra) van je lijf. Deze fijne ochtendflow wordt hier stap voor stap uitgelegd.

Neerwaartse hond – Adho Mukha Svanasana

Na een nacht slapen voelt je lichaam vaak wat stram en stijf aan. De neerwaartse hond stretcht zo’n beetje alle spieren, van je kruin tot aan je tenen. Hoewel het een basishouding is die heel veel voorkomt bij yoga, kan het nog best lastig zijn om de downward facing dog goed onder de knie te krijgen. Lukt het je eenmaal, dan zul je merken dat de houding niet alleen inspanning vraagt, maar je tegelijkertijd helpt om te ontspannen. Sterker nog: na verloop van tijd wordt het een asana waarin je rust vindt en op adem kunt komen.

Omgekeerde houdingen

Op je kop gaan staan doet wonderen voor je energieniveau. Omgekeerde yogahoudingen zorgen ervoor dat je bloedsomloop gestimuleerd wordt en werken ontspannend voor je zenuwstelsel. Relax: je hoeft niet meteen een handstad te kunnen doen om van de voordelen van omgekeerde houdingen (ook wel inversies genoemd) te profiteren. Er zijn ook omgekeerde houdingen die iets minder ervaring en balans eisen, zoals de neerwaartse hond, ploeg, omgekeerde ploeghouding en gestrekte vooroverbuiging.

Achteroverbuigingen

Houdingen waarbij je achterover buigt verminderen stress en spanning in je lichaam, openen je hartchakra en maken je rug sterker en flexibeler. Bekende voorbeelden om eens mee te oefenen zijn de brug, cobra, kaars, kameel of staande achteroverbuiging. Forceer niets tijdens achteroverbuigingen en wees extra voorzichtig als je rugklachten hebt. Afhankelijk van de houding die je kiest, kun je eventueel hulpmiddelen als een blok of een dekentje gebruiken als extra ondersteuning.

Yoga als ochtendritueel

Om het maximale uit je tijd op de mat én je dag te halen, kun je yoga een vast onderdeel van je ochtendritueel maken. Daar heb je echt geen zeeën van tijd voor nodig, maar je maakt het jezelf wel iets gemakkelijker als je de wekker wat vroeger zet dan je gewend bent. Zo kun je behalve yoga bijvoorbeeld ook een intentie zetten, een Inner Compass Card trekken, tijd maken om te mediteren of even de deur uit gaan om in stilte te genieten van de natuur.

Meer Happinez?

Door anderen gelezen