Zo word (en blijf) je gelukkig op het werk

Zo word (en blijf) je gelukkig op het werk Zo word (en blijf) je gelukkig op het werk Zo word (en blijf) je gelukkig op het werk
Arnaud Collery reist de wereld over om grote organisaties en bedrijven als de VN, L’Oreal en Chanel toe te spreken, en vaak raken ze dan zo enthousiast dat ze zelf ook een Chief Happiness Officer aanstellen. Arnaud Collery heeft heel wat werkervaring opgedaan in zijn leven: hij was scriptschrijver, verkoper, datatypist, journalist en tv-presentator. Nu zet hij zich helemaal in voor geluk op het werk, onder meer met zijn platform Stand Up for Passion, waar iedereen in zeven minuten het verhaal van zijn passie kan delen.

Waarom is het zo belangrijk dat we gelukkig zijn op ons werk?

We leven in een gekke tijd: het stressniveau is heel hoog en er zijn weinig garanties. Veel mensen weten niet of hun baan er over een jaar nog is. Juist in deze tijd hebben we een werkplek nodig waar we plezier en purpose, een doel, vinden.

Wat kan een Chief Happiness Officer daarin betekenen?

Elk bedrijf heeft iemand nodig die zich verantwoordelijk voelt voor het welzijn van de werknemers. Iemand die zorgt dat zij zich gewaardeerd en gehoord voelen, en bij wie ze terecht kunnen als er iets is. De CHO is er voor hun emotionele welzijn.

Tegenwoordig staan bij veel bedrijven de kernwaarden ergens op een muur geschreven. Solidariteit, integriteit, commitment. Maar vaak zijn het de waarden van de leidinggevenden, niet die van de mensen die op de werkvloer staan. Wat vinden zij belangrijk? Een CHO spreekt alle werknemers, en weet wat hun waarden zijn.

Ooit vertelde ik op een congres over het belang van gedeelde waarden. Een human resources-directeur reageerde fel: ‘Wat is dit voor onzin? De baas van het bedrijf bepaalt wat de waarden zijn, en daar hebben de medewerkers zich gewoon aan te houden.’ Dan begrijp je er niets van. Waarden zijn juist iets wat alle medewerkers met elkaar moeten delen, iets waar je oprecht achter kunt staan. Dan vorm je samen een tribe.

Wat heb je nodig om gelukkig te zijn op de werkvloer?

Af en toe een schouderklopje is heel belangrijk, want we zijn geen robots: we hebben allemaal behoefte aan waardering. Verder heb je uitdaging nodig, en ruimte om te improviseren, want dat zorgt ervoor dat je talenten komen bovendrijven: ben je een leider, een creatieveling? Autonomie is ook belangrijk. Google laat zijn medewerkers een paar uur per week doen waar ze maar zin in hebben. Alles mag, zolang het maar goed is voor het bedrijf. Geweldig.

Wat ook gelukkig maakt, is een verrassing af en toe. Werkgevers, stuur je medewerkers onaangekondigd een pakketje toe. En geef ze vertrouwen. Laat ze zien dat ze fouten mogen maken, dan durven ze initiatieven te nemen en ontstaan er mooie dingen.

Wat kun je doen als je het na een paar jaar niet meer naar je zin hebt op je werk, bijvoorbeeld omdat je je niet meer uitgedaagd voelt?

Denk twee weken lang goed na over de komende anderhalf jaar. Wat kun je verbeteren in je situatie? Bespreek hoe je meer uitdaging in je werk kunt brengen: kun je gaan werken aan een ander product, een andere dienst? Vaak brengt dat je verder.

In het algemeen zie ik het zo: als je voor 70% gelukkig bent met je werk, stop er dan niet mee. Mis je iets in je werk, ga er dan iets naast doen dat je blij maakt, bijvoorbeeld een dag per week.

Maar stel dat je na die twee weken tot de conclusie komt dat je geen perspectief ziet?

Dan is het waarschijnlijk slim om bewust te vertrekken. Met bewust bedoel ik: ga niet halsoverkop, en zorg als het even kan dat je eerst een nieuwe baan hebt. Het is veel lastiger om op zoek naar werk te gaan als je thuis zit.

Heb je een droom om iets heel anders te gaan doen, denk er dan goed over na. Is het een fantasie, of is het echt een bestemming voor je – iets waar je voor geboren bent? Sommige mensen fantaseren erover om ondernemer te worden, maar dat past niet bij iedereen. Het is belangrijk om jezelf te kennen.

Je hebt jaren als comedian gewerkt en dat is aan je speeches als CHO goed te merken. Is humor een belangrijke geluksfactor op de werkvloer?

Absoluut. Op een werkplek waar niet gelachen wordt, wil niemand werken. Geld is maar een heel klein deel van de motivatie die mensen hebben om ergens te blijven werken, plezier met collega’s weegt veel zwaarder. Een jaar nadat ik mijn baan had opgezegd om comedian te worden, zat ik zonder geld. Ik kwam terecht bij een data-entry bedrijf, waar ik slecht betaald werk deed dat helemaal niet inspirerend was. Maar de sfeer was er fantastisch. Er waren mensen die er al een eeuwigheid werkten, gewoon omdat ze samen zoveel lol hadden. 

Wat is voor jou de definitie van geluk in je werk?

Dat je kunt leven naar jouw waarden. Ik zie mezelf niet als een motivational speaker, want die willen je helpen dingen te bereiken. I don’t give a shit about achieving. Je wordt gelukkig als je leeft met jouw doel in gedachten, wat dat dan ook is. Luister goed naar jezelf.

Meer van Arnaud?
Bekijk zijn TED-talk over het delen van je eigen verhaal.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Meer informatie: arnaudcollery.com

Meer Happinez?

Volgend artikel
Ben je hooggevoelig? Zo ga je ermee om op je werk
Ben je hooggevoelig? Zo ga je ermee om op je werk